• Αρχικη
  • Αρχαιο Διον
  • Ιστορικες πληροφοριες
istorikes-plirofories

Ιστορικές πληροφορίες

Η παλιότερη γραπτή μαρτυρία απαντά στον Θουκυδίδη, ο οποίος αναφέρει το «πόλισμα» του Δίου ως σταθμό στην πορεία του Σπαρτιάτη στρατηγού Βρασίδα από τη Θεσσαλία προς τη Χαλκιδική το 424 π.Χ.

Στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. ο βασιλιάς της Μακεδονίας Αρχέλαος θέσπισε στο Δίον τη διοργάνωση αγώνων προς τιμήν του Ολυμπίου Διός και των Μουσών, τα «Ὀλύμπια ἐν Δίῳ», κατά τα πρότυπα των πανελληνίων ιερών της νότιας Ελλάδας. Το γεγονός αυτό θα πρέπει να συνέβαλε καθοριστικά στην ανάδειξη του Δίου σε θρησκευτικό κέντρο του μακεδονικού βασιλείου. Στο ιερό του Ολυμπίου Διός θυσίασε ο Αλέξανδρος πριν ξεκινήσει την εκστρατεία του στην Ασία. Εκεί αφιέρωσε αργότερα ένα χάλκινο σύνταγμα με εικοσιπέντε έφιππες μορφές προς τιμήν των εταίρων του που έπεσαν στη μάχη του Γρανικού, έργο του περίφημου γλύπτη Λυσίππου.

Μετά την κατάλυση του μακεδονικού βασιλείου και τη μετατροπή της Μακεδονίας σε ρωμαϊκή επαρχία οι Ρωμαίοι αντιλαμβανόμενοι τα πλεονεκτήματα της θέσης του Δίου αποφάσισαν την ίδρυση ρωμαϊκής αποικίας. Στην Colonia Iulia Augusta Diensis που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Οκταβιανού Αυγούστου εγκαταστάθηκαν άποικοι από τον ιταλικό χώρο, ως επί το πλείστον βετεράνοι του ρωμαϊκού στρατού. 

Το 343 μ.Χ. ο επίσκοπος Παλλάδιος συμμετείχε στη σύνοδο της Σαρδικής και έναν σχεδόν αιώνα αργότερα, το 431 μ.Χ., η επισκοπή του Δίου εκπροσωπήθηκε από τον επίσκοπο Στέφανο στη Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο, που συνήλθε στην Έφεσο. Το γεγονός ότι το Δίον αναφέρεται στον Συνέκδημο του Ιεροκλέους, που απηχεί τη διοικητική οργάνωση της αυτοκρατορίας στα χρόνια του Ιουστινιανού, υποδεικνύει ότι η πόλη αποτελούσε σημαντικό κέντρο της περιοχής και κατά την όψιμη αρχαιότητα.

Η τελευταία αναφορά στο Δίον απαντά στο «Περί Θεμάτων» έργο του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου τον 10ο αι. μ.Χ.